۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۳۳

وزیر کشور:

هیچ دخالتی در انتخاب استانداران صورت نگرفته است

هیچ دخالتی در انتخاب استانداران صورت نگرفته است

مشهد- وزیر کشور گفت: هیچ دخالتی در انتخاب استانداران صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، اسکندر مؤمنی صبح شنبه در مراسم تودیع و معارفه استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: رئیس جمهور در برنامه‌های انتخاباتی راهبردهایی مشخص کردند. این را نیز در تشکیل کابینه نشان دادند.

وزیر کشور بیان کرد: ما هم در تعیین استانداران بر همین عهد عمل کردیم.

وی با بیان اینکه ۸ استاندار جدید از میان گزینه‌های پیشنهادی کارگروه‌ها معرفی شدند، افزود: شاخص‌هایی تعیین شد و کارگروه برای این موضوع تشکیل شد.

مؤمنی افزود: مجموعه پیشنهادات در کارگروه‌ها ارزیابی شدند و شاید برای یک استان در مرحله اول ۴۰ نفر معرفی شدند و مرحله به مرحله تعداد کاهش پیدا می‌کرد.

وزیر کشور با اشاره بر اینکه همه ۸ استاندار انتخاب شده، از بین گزینه‌ای بودند که از سوی کارگروه‌ها پیشنهاد شدند، گفت: هیچ دخالتی در انتخاب استانداران صورت نگرفته است و همه بر اساس پیشنهاد وزیر کشور بوده است.

وی ادامه داد: رئیس جمهور حتی برای استان خودشان هم گفتند از همین سازوکار استفاده شود.

مردم‌داری و مردم محوری یک‌اولویت اساسی است

مؤمنی در ادامه بیان کرد: مردم‌داری و مردم محوری یک‌اولویت اساسی است. اما احترام به مردم و در نظر گرفتن کرامت مردم یکی از بزرگترین خواسته‌های ما از مسؤولان است.

وی گفت: باید فرصت برابر برای همه مردم فراهم شود و همه احزاب و سازمان‌های مردم نهاد در اداره کشور سهیم باشند.

مؤمنی اظهار کرد: اصلی‌ترین اولویت ما موضوع اقتصاد و معیشت است.

وزیر کشور ادامه داد: در هر استانی اگر به بخش خصوصی با احترام نگاه شود مسیر پیشرفت را آن منطقه و دیار طی می‌کند.پیشرفت اقتصادی در هیچ کشوری اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه تولید کننده تمام فکر و ذهنش معطوف به تولید باشد.

مؤمنی گفت: خراسان رضوی و مشهد به‌سبب وجود بارگاه منور امام‌رضا (ع) در آن‌ها، جایگاه خاص و ویژه‌ای در قلب ایرانیان و جهان اسلام دارند.

وزیر کشور با بیان اینکه دکتر پزشکیان در برنامه‌های انتخاباتی خود راهبردهایی را مشخص کردند و شعارهایی را دادند، عنوان کرد: از جمله این شعارها وفاق ملی بود که بر همین عهد هم ماندند و آن را در تشکیل کابینه نشان دادند. ما نیز در تعیین استانداران و دیگر مسؤولان، براساس رهنمودهای ایشان بر همین عهد عمل کردیم و انتخاب استانداران با این سیاق انجام شد.

وی افزود: ابتدا شاخص‌هایی تهیه و تدوین شد و کارگروه‌هایی متشکل از خبرگان و عزیزانی که سالیان دراز در مسئولیت‌های مختلف و اهل وثوق بودند، ایجاد شد. براساس این شاخص‌ها، کارگروه‌ها پیشنهاداتی را دادند. مجموعه پیشنهادات در کارگروه‌ها با توجه به شاخص‌ها ارزیابی می‌شدند. شاید برای هر استان، ۳۰ تا ۴۰ نفر مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند و نهایت به پنج‌، شش نفر می‌رسیدند که در نهایت یک نفر به هیئت وزیران پیشنهاد می‌شد.

مؤمنی بیان کرد: تمام انتخاباتی که در هشت استان انجام شده، دقیقاً بر همین سبک و سیاق بوده است. تمام انتخابات بر اساس همین سازوکار و پیشنهاد شخص وزیر کشور بود. پیشنهادات از بخش‌های مختلف می‌آمد، اما مطمئن باشید هیچ دخالتی صورت نگرفته و نخواهد گرفت؛ زیرا رئیس‌جمهور حتی برای استان خودشان هم فرمودند که از همین سازوکار استفاده شود. برای خراسان رضوی نیز همین مسیر طی شد. پیشنهاداتی بود که از بین آن‌ها، درنهایت به دکتر مظفری رسیدند.

وزیر کشور اظهار کرد: من ۲۳ سال پیش، توفیق خدمت‌گذاری به مردم این دیار را داشتم و جناب مظفری معاون استاندار بودند. من ته دلم تمایلی داشتم، اما این تمایل را ابراز نکردم و اجازه دادم مسیر خود را طی کند که مسیر طی شد. بعد از پیشنهاد، باید ارزیابی صورت بگیرد که ایشان هم در لیست نمایندگان بودند و استقبال بسیار خوبی نیز توسط گروه‌ها و ستادهای انتخاباتی شده بود.

وی بیان کرد: وفاق بسیار خوبی در خصوص ایشان در این استان وجود داشت. با نماینده ولی‌فقیه و تولیت نیز مشورتی داشتیم که فرمودند ما گزینه‌ای نداریم. همه ما ملزم هستیم از دولت حمایت کنیم. از هر فردی توسط دولت تعیین شود، حمایت می‌کنیم. خراسان رضوی از استان‌هایی بوده که بیشترین وفاق در آن اتفاق افتاده است. آقای مظفری از امروز، به عنوان استاندار منصوب می‌شوند و کارشان را شروع می‌کنند.

مؤمنی ضمن تقدیر و تشکر از دولت سیزدهم و گرامیداشت یاد شهید رئیسی، تصریح کرد: هر وقت تصویر شهید رئیسی را می‌بینیم، تلاش، کوشش و تواضع فراوان ایشان به ذهنمان می‌رسد. از جناب نظری هم تقدیر و تشکر می‌کنم. در دوران خاصی، مسؤولیت را برعهده داشتند؛ در کمتر از دو، سه ماه چند انتخابات برگزار شد که یک ریاست‌جمهوری در تقویم نبود، اما به‌خوبی و در کمال امنیت و آرامش، رقابت و مشارکت مردم برگزار شد.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: جناب مظفری تجربیات ارزشمندی را در طول چند دهه اندوختند که بتوانند آن‌ها را به زادگاه خودشان بیاورند تا شاهد رشد، توسعه و بالندگی استان باشیم. شرایط موجود شایسته خراسان رضوی و مردم سرافرازش نیست و مردم این دیار شایستگی بیشتری دارند؛ بنابراین باید تلاش کنیم استان به جایگاه اصلی خودش برسد.

وی گفت: استان ظرفیت‌های زیادی دارد. بزرگ‌ترین ظرفیت مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی وجود آستان مقدس امام رضا (ع) است. ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری دیگری مانند آرامگاه‌های فردوسی، عطار و خیام داریم که ظرفیت‌های بسیار خوبی هستند. شرایط ترانزیتی و همجواری با دو کشور نیز می‌تواند فرصت‌های خوبی ایجاد کند که امیدواریم از آن‌ها بهره‌برداری شود. ظرفیت عظیم معادن نیز از دیگر ظرفیت‌های استان است.

مؤمنی افزود: حضور بیش از ۲۰ میلیون زائر از ایران و جهان در استان، ظرفیت بسیار خوبی است که می‌تواند به رشد استان کمک کند. مهم‌تر از همه، ظرفیت عظیم دانشجویان است که می‌توان از آن بهره‌برداری مناسبی کرد. اما چالش‌هایی هم در استان وجود دارد از جمله کم‌آبی، گسترش حاشیه‌نشینی، ضعف زیرساخت‌ها و به ویژه حضور اتباع بیگانه. باید از مجموعه فرصت‌ها استفاده کرده و بر این چالش‌ها غلبه کرد.

وزیر کشور با بیان اینکه در کنار این موضوعات، شاخص‌های ده‌گانه‌ای را در نظر گرفته‌ایم، عنوان کرد: بعد از یک سال، استانداران براساس این شاخص‌ها ارزیابی می‌شوند. علاوه بر این شاخص‌ها، موضوع حاشیه‌نشینی و سامان‌دهی اتباع بیگانه هم جزو اولویت‌های استان خواهند بود.

توصیه ما به همه استانداران وفاق ملی و همدلی برای همه بخش‌های جامعه است

وی در خصوص مهم‌ترین توصیه‌ها به استانداران توسط دولت و شخص رئیس‌جمهور تصریح کرد: توصیه ما به همه استانداران به ویژه استاندار خراسان رضوی وفاق ملی و همدلی برای همه بخش‌های جامعه است که جرقه آن زده شد و رئیس‌جمهور در کابینه نشان دادند، اما باید در همه بخش‌ها گسترش دهیم. مردم مشارکت کردند، اما باید در اداره کشور هم این مشارکت و حضور مردم وجود داشته باشد. حتماً باید برای همه مردم فرصت مشارکت در اداره کشور فراهم شود.

مؤمنی ادامه داد: مردم‌داری و مردم‌محوری، حضور در صحنه و در کنار مردم بودن یک اولویت اساسی است. احترام به مردم و در نظر گرفتن حرمت و کرامت مردم از خواسته‌های اصلی مردم از کارگزاران است. به هیچ عنوان بی‌احترامی و در نظر نگرفتن حرمت، شأن و کرامت مردم پذیرفته نیست؛ این اصلی‌ترین اولویت است. عدالت و ایجاد فرصت‌های برابر نیز مهم است و همه باید بتوانند در یک فرصت برابر در اداره کشور سهیم باشند.

وزیر کشور بیان کرد: اصلی‌ترین اولویت ما در این مقطع که مقام معظم رهبری نیز در دیدار با هیئت دولت فرمودند، موضوع اقتصادی و معیشتی است. مردم باید این تغییر را در زندگی، معیشت، سفره و نوع نگاه مسئولان و احترام آن‌ها به خودشان در عمل ببینند. برای پیشرفت اقتصادی هیچ گریزی نداریم جز اینکه به بخش خصوصی، کسب‌وکار و تولید توجه کنیم. در هر استان و شهری که به بخش خصوصی، سرمایه‌گذار و کارآفرین با احترام نگاه شود، مسیر پیشرفت طی می‌شود.

وی اظهار کرد: اگر سرمایه‌گذار، تولیدکننده، کارآفرین و بخش خصوصی در پیچ‌وخم‌های اداری بگردد و دنبال حل مشکل خود باشد، آن شهر و استان پیشرفت نخواهد کرد. پیشرفت و رشد اقتصادی در هیچ کشوری اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه تولیدکننده، کارآفرین و بخش خصوصی تمام فکرش معطوف به تولید و کسب‌وکار باشد، نه گرفتن مجوز و طی‌کردن پیچ‌وخم‌های اداری.

کد خبر 6254177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha